tisdag 29 juni 2010


Tack för responsen på min blogg!

Tiden i Colorado gick väldigt fort!
Ser man till hur allt har växt här hemma har vi varit borta länge, fick bra motion med röjsågen igår :).
Idag ska jag och Sofie hämta hem hästarna från Karin. Ska bli roligt att komma igång med Teo på riktigt igen.
Lekpasset igår kändes lika bra som dagen innan! Körde ungefär samma som dagen innan, lite mindre tid Online då det kändes som att "Preride"checken var ok efter bara en kvart. Sadlade och red Freestyle, samma som dagen innan. Något vi verkligen blev drillade med på FT var gör dem "sweet on the rail". Försöker att tänka på det vi lärt oss: NO REIN! "The more you use your rein the less they use their brain".
Jag har använt tyglarna betydligt mer än vad som behövdes innan.
Behövde bara använda tyglarna på ett och samma ställe, det låg en vit tunna där.. :)
Tidigare hade jag nog försökt få honom ut mot staketet där igen, men snappade upp jättebra tips från Linda Parelli- ta honom bort från faran. Vill du gå sideways? Vad bra då går vi sideways lite till, och lite till.
Och i galoppen, den känns inte riktigt helt ok ännu. Köpte en ny sadel innan vi åkte, en Wintec Wide, den känns mycket bättre än den förra eftersom den är mycket bredare. Misstänker att det sitter i sedan den gamla sadeln då den var för trång, så det är nog bara att försöka galoppera och få honom att känna att den känns bra.
Märkte skillnad när jag gjorde galoppen som ett mönster, intressant :)... Fattade galopp på samma ställe, lät honom galoppera en långsida bröt av och stannade för lite gräs. Häftigt vad snabbt de lär sig!
Det kommer nog vara den största skillnaden mot innan FT, att man verkligen jobbar på Patterns. Sista dagen fick vi kursdeltagare frågan vad vi kommer bära med oss från tiden i CO. Svarade att NU förstår jag på riktigt vikten av att mönstrena sitter och både vi och hästarna behöver Constiency 80% och Variety 20%. Och vikten av att vara närvarande med sin häst, för att innan fas ett använda sin Intention...

Ska försöka följa vår kursplan med Teo för att ha ett upplägg, korrigera lite men nästa steg är att börja med cirklar- ska bli skoj!

Angående min hyrhäst i CO, kommer sakna henne. Hon är en väldigt mjuk individ med mycket integritet. I slutet av kursen fick vi varsin utmärkelse. Blev väldigt glad över min "Horse Make-Over Award" då jag försökte att sätta relationen först och inte tänka på betygen.
Online 30 min
Freestyle 1h
Undemanding 30 min

7 kommentarer:

  1. Grattis till den utmärkelsen! Det är ju det allt vilar på. Mycket intressant att få följa fortsättningen med Teo nu. Får riktigt lust att börja rida:)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt! Tack Elisabeth!

    SvaraRadera
  3. Grattis!
    Det är så bra att ni skriver vad ni skall göra annorlunda nu och varför, tack båda två!

    SvaraRadera
  4. Grattis.

    Jag håller med dem som skrivit här innan mig. Det är en stor källa till inspiration och Parelli-kunskap att få dela era upplevelser via bloggen. Både er kurs och vad ni gör med det ni vet nu.

    Så det är jag som tackar och tar emot.:)

    SvaraRadera
  5. Måste vara en fin känsla - att veta det där du vet nu :-) Tack också från mig att du delar med dig!

    SvaraRadera
  6. Tack själva! :) Roligt att få sådan respons! Vi "Parellisar" får ge varandra inspiration och utbyta ideér och tankar. Det blir så mycket roligare så :).
    Det underlättar att känna att man har lite mer Savvy med en Teo, han ger en ständigt nya utmaningar..

    SvaraRadera
  7. Jättekul att läsa det du skriver! Kan tänka mig att det känns annorlunda med Teo och Aston nu när du kommit hem!
    He he Aramis som jag leker med tycker jag börjar likna Teo mer och mer till sättet och på ögonen, såsom jag minns Teo iaf, intressanta gossar i vilket fall!

    SvaraRadera