fredag 6 augusti 2010

Tisdag och onsdag


Sofie delar ut Flyers




Tar en tur i Röinge


Sofie, Karin och Galax


Pärla och Aldi


Sofie och Panter


Pusspaus




Hejarklack!

I tisdags var vi på Workshop hos Karin Pettersson 2-star Parelli instruktör. Det var en mycket givande kväll!
Jag och Sofie red dit och körde hästarna hem.
Temat var Online Circling games- som alla 7 Parellilekarna är det ju bara ett samlingsbegrepp. Inom varje kategori finns massor av lekar.
Karin pratde bland annat om; moving circling game, yo-yo på circling game, göra circlarna mindre och större.
Första uppgiften vi fick var om vi kunde få fyra cirklar på ett sänd.
Detta uppfattar jag som att man verkligen ska testa; hur lite kan jag göra och vad får jag? Får jag det jag ber om kan man ju gå ner i sina faser.
Då detta lyckades fick vi en ny utmaning, kan du sitta ner på något och be om samma sak.
Det som var mest intressant(det fanns massor!) var nog att att be om mindre och större cirklar. Det kändes som detta var en extremt bra övning för oss då kände att jag fick Teos mentala uppmärksamhet.
Jag fick några riktigt bra varv där han längde stegen och frustade även på mindre volter.
Karin visade oss att det är lättare att röra sig med hästen samtidigt som man ber om mindre cirklar. Det blir kanske nästa utmaning- att kunna stå still och minska/öka cirklarna. När vi hade "bekantat" oss med omgivningen så bytade jag från 22" linan till 45" linan. Så från små cirklar runt mig ända ut på änden av linan i trav lyckades vi få till.

Karin pratde även under kvällen om att öka sin medvetenhet, hitta sina "hål".
Vad är det jag behöver förbättra? Men inte vara för hård mot sig själv utan koncentrera sig på en sak i taget. Förbättra en sak i taget.
Vissa övningar gör du för din egen träning och andra för hästens träning.
Och vikten av Patterns, upprepa allt i inlärningsprocessen minst sju gånger. I vissa fall så är det ju bara något som kanske tar en minut, men att man faktiskt gör det!
Även utmana sig själv, när något funkar- gör något av det. Om man tex får bra cirklar på ett sänd, prova något nytt- sitt ner på något, ha en hand i fickan, håll längst ut på linan etc. Låt fantasin flöda!!
En uppgift var att vi skulle skicka ut dem på en cirkel och se hur många varv vi kunde få.
Jag fick sex äggformade krokiga cirklar. Diskuterade det med Karin och hon menar på att det är inte i dem lägena man ber om något perfekt. Det är bara för att testa vad man har, oftast vet hästen när de kommer bli korrigerade så det är väldigt intressant även för dem.
Läxan tills nästa Workshop som handlar om Sideways games ska jag strax kila ut och träna på!
Det finns platser kvar till dessa superinspirerande kvällar!
http://www.two-t.nu/TwoT/Pa_G.html


I onsdags lekte jag och Sofie med hästarna på hemmaplan. Först fick vi finbesök från hejarklacken - mina morfäldrar. Det är så roligt när människor i ens närhet visar sånt intresse för ens passion.
Lagom till kaffet kom Karin och hennes super Galax!
Vi skulle efter lekpasset och fikan dela ut flyer på bygden om Karins Öppet Hus lördagen den 28 augusti. Det var en mysig sommarkväll! Mer info om den ser ni på länken längre upp på sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar