måndag 5 juli 2010

Galopp :)

Hovslagaren var här idag så nu har pållarna fina fötter igen!
Jag började vårt pass med undemanding time och låta han beta en bra stund, läste igenom Selfassment listorna på Freestyle och Online.
Uppvärming blev att leka med bollen igen, gick bra att lägga den på ryggen från båda sidor.
Circling game, transitions- försökte att tänka på att göra min siluett mindre, för mig betyder det att stå neutralt, ha sticken så nära kroppen som möjligt. Så när jag väl ber om något är jag inte redan ute och flaxar.. Svårt att förklara.. John Baar pratade på FT om att hästar uppfattar siluetter. Väldigt intressant.
Sideways, försökte hålla mina fötter still och verkligen tänka på att använda hela linan. Stick to me- transitions skritt, trav, galopp och halt.
Freestyle- follow the rail, indirect och direct- hmm jag använde halsstringen och inte tyglarna så jag kan ju inte skriva tygel. Någon som vet? Eller kanske man bara kallar det flytta framdel och bakdel.
Galoppen kändes fin från marken så jag provade att fatta galopp ute på spåret, och det funkade fint! Körde några varv åt båda hållen. Eftersom han är en häst med MYCKET go så har jag mest kört galopp på en stor cirkel. Så jag är glad att jag provade ute på spåret, det går ju alltid att bryta av.. :)
Avslutade med att gå en liten runda med både Aston och Teo, det var mest en "varva ner och äta gräsrunda". Vad det är härligt med svensk sommar!
Online: 1,5 h
Freestyle: 1 h
Undemanding time: 2h

3 kommentarer:

  1. "för mig betyder det att stå neutralt, ha sticken så nära kroppen som möjligt. Så när jag väl ber om något är jag inte redan ute och flaxar.. Svårt att förklara.. John Baar pratade på FT om att hästar uppfattar siluetter. Väldigt intressant.
    Sideways, försökte hålla mina fötter still och verkligen tänka på att använda hela linan.
    "Tack! Vilka guldkorn i dina inlägg, jag blir så inspirerad..

    SvaraRadera
  2. Jag har läst om hästar och siluetter. Att om man ställer en papphäst i hagen tror hästarna först att det är en häst.
    Lika så känner hästar igen en häst i en spegel (eller i reflektionen i fönstret på ett uterum, som Åvik som är övertygad om att det bor en häst i mina grannars uterum).

    Lika så kan hästar bli rädda och inte känna igen en när man kommer i westernhatt en dag och har en annan siluett.

    Och jag tänker ganska mycket på hur hästarna reagerar beroende på vilken fram/bak/vänster/högersida av mig som jag visar.

    Så det var inspirerande att läsa om dina tankar om att stilla sin siluett.

    SvaraRadera
  3. Roligt att kunna återgälda lite guldkorn som du har gett mig under mina Parelliår Elisabeth!
    Bra förklarat Ulrica! Ska snart ut o jobba på min siluett :)

    SvaraRadera