måndag 12 juli 2010

Söndag o måndag- two stick´s riding!



Teo och jag på Martin Wimmer kurs förra sommaren

Vad häftigt! Nu är mitt blogginlägg på http://central.parellinaturalhorsetraining.com/2010/07/parelli-fast-track-horse-training-course-reflections/

Söndagens pass, Follow the rail i skritt, trav och galopp. En stor cirkel med armarna i kors. Många transitions.
Online: 30 minuter
Freestyle: 1,5 h
Undemanding time: 30 minuter

Förra sommaren var jag "fotfolk" på en David Lichman Clinic och där gick han igenom en del grunder att tänka på när man rider med två stick. Det var så givande att vara med utan häst, han är en otrolig lärare.
Igår försökte jag mig på att rida med två stick för första gången.
Provade att skritta Follow the rail och göra halt i alla hörnen. Det fungerade bra att ha hörnen som en naturlig vägg/stopp. Efter det gjorde vi skritt, trav transitions på en stor volt. Var noga med att göra det som ett mönster, alltså transitions på samma ställe. Skoj och det fungerade hyfsat!
Efter det tog jag tyglarna.. Hade ställt ut två tunnor på långsidan med cirka 30 meters mellanrum och gjorde bowties. Detta var ett mönster vi gjorde på FT som är förberande inför Simple leadchanges. Försökte tänka på vad vi gick igenom, att inte bara göra en volt runt tunnan utan göra en Indirect rein och flytta undan bakdelen runt tunnan. Gjorde det i trav. Ivrig som man är ville jag prova i galopp.. det var vi inte redo för- blev inte mjukt utan ryckiga övergångar. Så det får vänta ett tag till :).
Galoppen gick bättre på volten än på spåret, kändes som han blev uppstressad av att galoppera på spåret. Så istället bröt jag av och travade, travade och travade och gjorde Partial disengament... Tänkte att jag skulle vänta tills han slappnade av och frustade. Tog inte tiden men det hann gå många låtar på MP3 spelaren och det kändes som en evighet. Innan FT hade jag nog bara brutit av när jag kände för det.. Men jag hörde en av våra lärare John Baars ord eka i huvudet: get them sweet on the rail, wait for the relaxation and them to blow". Skillnaden blev enorm- mer med mig- istället för med insekter och skrämmande saker runt ridbanan- och sänkte huvudet. Häftigt!
Online: 30 minuter
Freestyle: 1,5 h
Undemanding time: 15 minuter
Min motion: Cyklat 8 km

2 kommentarer:

  1. Ditt tålamod förlängs så längt att mitt blir längre:)

    SvaraRadera
  2. Hihi! Ja det är bra o streeetcha sin uthållighet :)

    SvaraRadera