torsdag 1 juli 2010

Skriver gästinlägg på uppdrag för Parelli central blog


Under tiden i Colorado fick jag frågan om jag ville skriva ett gästinlägg om min Fast Track kurs i Colorado Centrat för Parelli Central!
Så jag fick i uppdrag att skriva på svenska för att Parelli har ett översättningsverktyg på deras sida. Tyvärr upptäckte de idag att verktyget inte fungerar ännu, men snart :).
Så här kommer min svenska version:

"Hej från Sverige!

Mitt namn är Josefin Svensson och jag bor på min familjegård i Halmstad, Sverige.
Det är med glädje jag delar med mig av min upplevelse från Colorado Parelli Center!

Hästar har funnits i mitt liv sedan barnsben, 2006 köpte jag mitt halvblod Zetero (Teo). Det blev början på en ny resa i livet- vägen mot Parelli :)
Tanken när jag köpte Teo, var att börja tävla i dressyr. Men han ville få mig på andra spår- detta visade han mig genom att inte åka någon metallfinka på hjul...
Det var anledningen till att jag fick kontakt med Karin Pettersson som nu är 2- Star Parelli Proffessional, http://www.two-t.nu/TwoT/Start.html .
Karin bor några kilometer från mej, tänk vilken tur Teo och jag hade.
Hon fick mig att inse att det inte handlade om lastningen och hästtransporten utan Teos och min relation. Ju mer inblick jag fick i Parelli kände jag att det var ett naturligt sätt att kommunicera med Teo istället för hot och våld, som inte hjälpte ett dugg!

Karin blev och är fortfarande en väldigt stor inspirationskälla för mig. Ganska snart så blev vi ett gäng, "Lekteamet", som började träffas med våra hästar regelbundet hos Karin.
2008 kom chansen att få vara med på en kurs som anordnades hos Karin för 3-star PP Martin Wimmer från Österrike. Det var en väldigt givande kurs som lade grunden till en årlig kursverksamhet. Förra årets kurs blev en stor vändpunkt i mitt liv. Det är häftigt hur hästen kan fungera som ett verktyg för personlig utveckling, Martin kunde genom att se Teo och mig tillsammans identifiera och få mig att inse min roll i relationer med individer i min närhet.
Det är svårt att förklara känslan han lyckades förmedla men det utvecklade mig på djupet..
En låt som kan beskriva lite av känslan är Alices Coopers "No More Mr Nice Guy"!
Efter den kursen kunde jag lasta min häst och åka till nya roliga platser :)

Redan i ett tidigt skede med Parelli blev det en dröm att få åka till urspungskällan Parellicentrat i Colorado, Pagosa Springs.
Så våren 2009 beslutade min barndomsvän Sofie och jag, att förverkliga vår dröm!
Vi förberedde oss väl både mentalt och fysiskt, det blev mycket studerande av bla vårt Savvy Club Gold material, Pilates, löpträning och fler timmar med hästarna än vanligt.
Hur väl förberedd man är var så kunde man aldrig veta vad som väntade på Parellicentrat i Colorado!
"Turning loose" var ett av de första ämnena en av våra lärare John Baar tog upp. För mig betydde det att man måste öppna sitt sinne för att lära, och att lita på läroprocessen och på sina lärare. De säger inte det vi vill veta utan det vi behöver veta.

De första tre dagarna var det The Finalexam; Teori- Horsemanship - Toolsskills. Direkt in i hetluften!
I efterhand kan jag verkligen förstå vikten av att bli testad från början- varför lära sig något man redan kan? Det är perfekt att få veta vad man behöver träna på från start!
Och man fick en väldigt bra chans att lära känna sin lånehäst. Jag hade turen att hitta Vista, ett litet ödmjukt pinto/arab sto som ägs av en kvinna från trakten vid namn Pattie. Känner mig priviligerad att hon ville dela sin vän med mig.

Det blev snabbt tydligt att vi själva var ansvariga för hur mycket vi lärde oss under tiden på Centrat. Vi var själva ansvariga för vår egen utveckling och våra känslor. Och man kan inte fejka något, vi är precis där vi ska vara..........
John pratade om Circle of influence, 90% av allt som händer i mitt liv kan jag själv påverka!

FT fick mig att gå utanför min Comfort Zone och bli mer självständig.
Vi skulle söka svaren själva, fundera och experimentera. Din häst säger om du är på rätt spår men bara om du väljer att lyssna..
Du fick inget serverat förutom Debbies goda mat, men du fick i en pedagogisk miljö möjligheten att lära och fokusera på dina horsemanship skills.
Som John uttryckte det; "vi är bara till för att så frön".

För att bli en bra horseman måste du vara en bra ledare. Ledarskap kan komma naturligt för en del, för somliga inte... Det har krävts mycket personlig utveckling och med hjälp av SAVVYN jag samlade på mej på FT-kursen ser jag att Teo nu börjar uppfatta mej som en partner/ledare.
En bra ledare för mig är; ärlig, har ömsesidig respekt, lojalitet, vänlighet, förståelse, empati- inte att förväxla med sympati...
Och truth, transparanze and trust= vad man ser är det man får.

Dagarna var långa och intensiva men hästarna, solen, bergen, naturen och människorna gav en speciell energi.
Varje onsdag var det BBQ, då deltog Linda och Pat. Vid den öppna elden spelade och sjöng Pat med flera. Det var magiska kvällar - energin, luften, bergen, stjärnorna skapade en härlig gemenskap.
Kursen var intensiv och som namnet låter- FAST TRACK! Det var mycket kunskap vi skulle få in på kort tid, något som Facultyn hade satt upp för Sucess genom ett jättebra upplägg. Flera gånger var det saker jag tänkte på att det hade varit roligt att fördjupa sig i - och vi fick alltid möjlighet till det någon eller några dagar senare.
Kortfattat kan man säga att vi fick lära oss Level 1 med excellens. Så det var enkelt men inte lätt!

Sista dagarna hade vi prov igen- då fick vi möjlighet att visa vår utveckling från tiden på Parelli centrat.
Mitt mål med kursen var att bli behörig att komma tillbaka på 1-veckas instruktörsutbildning och kunna göra en Parelliambassadörutbildning när den lanseras 2011. Målet uppnåddes och dessutom mer därtill......
Det innebär att jag välkommen tillbaka för ett Externship på tre månader! Så nu vet ni vad mitt nästa mål är!

Nu är det bara upp till mig att skörda frukten av vad jag har lärt mig och ha roligt med min häst här hemma på ett säkert och progressivt sätt. Med denna erfarenheten i bagaget vill jag försöka bidra till att göra världen till en bättre plats för hästar och människor. Alla kan vi påverka något!
Tack alla som delade min resa i Colorado, jag hade skyddsänglar under min vistelse, hoppas våra vägar möts igen!
Colorado I´ll be back...
Har du några frågor så maila mig jättegärna eller kika in på min blogg http://devapnh.blogspot.com/

Savvy on // Josefin Svensson i Sverige."

12 kommentarer:

  1. =)

    Wow. Så fantastiskt! Jag är lika imponerad som jag är avundsjuk. Härligt.

    SvaraRadera
  2. Mycket roligt att läsa och som sagt spännande att förhoppningsvis få följa fortsättningen.Tala om tur i livet när man bor granne med en Parelliinstruktör dessutom :)

    SvaraRadera
  3. Tack till er båda två :). Är ju inte van vid o skriva så personligt.. Spännande!

    SvaraRadera
  4. Jättefint skrivit, var väldigt kul och intressant att läsa och Grattis igen till ditt Scholarship, så roligt för dig! :))

    SvaraRadera
  5. Tack Frida. Men det var Karin som har fått ett lifetime långt scholarship- jag har inte fått ngt :). Man kan ansöka om det längre fram o kanske få vissa delar betalda, så vi får se.. Kul o ses igår! Hoppas resan hem gick bra!

    SvaraRadera
  6. Mycket bra inlägg, får hoppas de fixar till det där översättnings verktyget så de får med det på Parelli blogen.

    SvaraRadera
  7. Vilken dröm!
    Jag skulle gärna vilja veta mer runt om själva kursen, lån av häst o.s.v. Maila mig ifall du har lust att svara på lite frågor.
    Lycka till med allt och tack för många intressanta blogginlägg!

    Mvh Joanna vildhast.blogg.se
    (joannanieznaj@gmail.com)

    SvaraRadera
  8. Jaha oj förlåt om jag blandade ihop, trodde du fått Scholarahip på den 3 månaders Externship kursen, Sorry jag läste nog lite fort också. Men det är det jag menar i vilket fall att det är jättekul för dig att du fick så bra Credit på kursen! Jätteglad för din skull!

    SvaraRadera
  9. Mycket trevligt att läsa, hoppas du fortsätter skriva :)

    SvaraRadera
  10. Jag kan absolut ingenting om Parelli men detta låter helt fantastiskt!!! Vilken resa!

    SvaraRadera
  11. Hi Josefin!

    I have been watching for your post to be translated on Parelli Central and TODAY it did! Wahoo!!
    I have been using the google translation page and been able to read your swedish posts.

    I am so excited for you to get an externship. Will you go to Colorado or Florida? I hope we get to learn together again some day. Maybe the 3 of us- you, Sophie & I can have a reunion!

    SvaraRadera
  12. "Saraconnemara"- alla kan lära sig Parelli :). Kika in på www.parelli.com

    Hi Kim!
    It was fun to share my journey at the Parelli Central! O that is amazing with google translation- cool that you want to read my blogposts :).
    I´m sure we will meet and learn together again Kim! I haven´t decided when or where I´m gonna do my externship- but it sure would be nice to go to Florida and run away from the swedish winter for a while!
    I have been reading your blog as well- very nice! Take care!

    SvaraRadera