onsdag 7 juli 2010

Var var kniven?!


En av många bra vanor vi fick lära oss på Parelli Centrat var att alltid bära med sig en fickkniv och en Savvystring.
Just idag hade jag inte med mig kniven.. Jag bar mig osavvy åt och Teo fastnade med svansen i en eltrådsgrind, den varianten som är som en fjäder. Den fastnade i svansen och han blev ju klart väldigt rädd. Som tur väl var klarade han sig med lite småskråmor på höger bakben... Så i fortsättningen kommer min lilla fickkniv vara med mig.

Uppvärming, lek med bollen, circling game försökte mig på simple leadchanges. Det fungerade hyfsat, upplevde att det var lättare att byta till vänster varv. Försökte att tänka på att inte be honom byta varv innan han "gav mig två" ögon, något som har gjort stor skillnad.
Även att försöka tänka på vad Online delen leder till i ridningen.
Freestylen delen, Follow the rail i trav, skritt och galopp. Det har blivit lättare med galoppen, en del av det är nog att jag inte sitter ner i galoppfattningen utan försöker hjälpa honom in i galoppen genom att rida lätt men samtidigt ha min tyngd bakåt.
Flytta framdel och bakdel, yo- yo, transitions. Avslutade passet med att promenera en runda.
Online: 1,5 h
Freestyle: 1,5 h
Undemanding time: 2 h

3 kommentarer:

  1. Aha, så man ska inte byta varv innan de tittar med "hela ansiktet" på en. Är det så du menar?

    Skönt att det gick bra med svansen. K

    SvaraRadera
  2. Precis så uppfattade jag det när de pratade om det under kursen :), och det har fungerat bra på Teo. Ja väldigt skönt att det gick bra med svansen!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin bild :-)

    Tack för tipset om kniv och string!

    SvaraRadera