lördag 31 juli 2010

Galopp över ängarna


En av min lilla taxtjejs sex valpar!!

Idag fick jag skörda lite frukter av vad man har jobbat för- vi galopperade över ängarna!

Eftermiddagen lekte vi Online cirka en timma. Jag blev inspirerad av hur de använde hästarna på Parellicentrat i Colorado. De red runt och gjorde olika jobb, det kunde vara sköta bevattningen, kontrollera och fylla på vatten i kärlen, kontrollera staket. Målet var, vad jag förstod, att använda körhästarna till att köra ut hö till hästarna så som det fungerar på Parellicentrat i Florida.
Dagligen kunde vi se Pat flytta sina kvigor med hjälp av både hästar och hundar.
Så att försöka få in det tänket med att ha ett syfte, ett jobb för hästarna är något jag ska bli bättre på att tillämpa.
Idag fick Teo vara hjälpreda när jag skulle kolla staket i en hage. Även att hämta in vår Parelliboll som hade fått vind under vingarna och låg en bit iväg. Han fick putta den med sig hem. Hmmm men det finns ju tusen saker till han kan hjälpa till med :)

Ikväll var det galopp över ängarna, det var lycka- lugn LB galopp....
Började passet med att sadla och sedan ta en melonfika med Sofie.
Teo fick sig en liten smakbit och bara stå och få vara lite med sin sadel.
Uppvärmning, Follow the rail i skritt och trav. Stor cirkel med two sticks, transitions skritt, trav och halt.
Sedan började vi med weawe ute på fälten i trav. Och som sagt lycka--- galopp- cirklar, raka spår och härliga kurvor :).
Avslutade med Follow the rail ute på fälten i trav.
Online 2h
Freestyle 2h
Undemanding time 1h

2 kommentarer:

  1. Låter jättetrevligt! :-)
    Skall också tänka på att ge hästarna ett jobb...
    Vilken söt valp och såååå liten :-))

    SvaraRadera
  2. tack! Ja de är både små och söta hihi :)

    SvaraRadera